Opel Astra Sports Tourer 2018

Opel Astra Sports Tourer 2018

1 juni 2018: Mijn ‘nieuwe’ auto opgehaald bij Driessen in Eindhoven. 4 weken eerder al gekocht, maar pas op deze dag op naam laten schrijven omdat ik eerst mijn Vectra zelf wilde repareren (distributieketting) en verkopen. Dat laatste kostte wat meer tijd, de Vectra heb ik pas 30 juni verkocht. Eén week voor onze vakantie. De Astra was een ex-Demo auto van Driessen. Hij was pas 3 maanden oud toen ik hem kocht, en had pas 3500km gereden. Zo goed als nieuw zeg maar. Hij werd geleverd met 17″velgen, die absoluut mijn smaak niet waren. 18 inch, of toch 19 inch zoals op de Vectra? En als het 19″ wordt, dan natuurlijk verlagen, anders ziet het er niet uit, zo’n gat tussen plaatwerk en band. De week voor de vakantie de auto verlaagd met Eibach veren. Volgens Duitse forums zijn deze iets comfortabeler dan H&R. Aangezien de overige familieleden lichte last van reisziekte hebben heb ik dus voor de Eibach gekozen. Ca 35mm lager staat hij nu.

Zwarte velgen met een gepolijste rand, model zoals op de Vectra, of toch iets heel anders. Eigenlijk heb ik toch liever een ander model om niet in een soort van herhaling te vallen (afgezien van de kleur). Dus uiteindelijk toch maar een setje mat zwarte Proline PXE’s van 19″besteld. Die zouden volgens de gegevens gewoon moeten passen, hoewel ze niet in het lijstje bij de Astra vermeld stonden. En dan de bandenmaat. Deze velg is 8,5 breed. Op mijn Vectra had ik dat ook. Maar de 225 brede banden waren behoorlijk uitgerekt en vertoonde een flinke ‘vervorming’ door dit uitrekken. 235 zou ook moeten passen op de Astra. Eén centimetertje breder, zou dat verschil uitmaken? En dan heb je de keuze uit 30% of 35% wangdikte. Iets dikker vult de wielkast natuurlijk beter, maar die 35% betekent wel dat de teller ca 2% gaat afwijken vergeleken met de originele bandenmaat. In Duitsland moet je dan je teller opnieuw laten kalibreren. Gelukkig zit ik in Nederland.

Zaterdag 30 juni, mijn bestelde velgen zijn binnen bij Velgenshop.nl in Oirschot. Nu nog ergens banden uitzoeken. Die zijn donderdag binnen. Vrijdag 6 juli op zaterdag 7 juli om 02.00 uur willen we vertrekken naar Kroatië. Vrijdagochtend om half 9 (Lorenzo net naar school gebracht) sta ik bij Thielemans banden om mijn banden te laten monteren. Maar als ze er op liggen krijg ik het tóch een klein beetje benauwd. De banden steken ietwat buiten de carrosserie (milimeterwerk, maar toch), en er lijkt daardoor nauwelijks veerweg te zijn voor een zwaar beladen auto. Dankzij het internet weet ik nu dat banden tot 3cm mogen uitsteken. Nooit geweten, maar een kleine zorg minder. Maar vanavond is mijn auto behoorlijk zwaar beladen, en heb ik dan wel voldoende veerweg achter? Is het beter om de originele wielen er weer op te leggen? Maar dan weet ik het volgend jaar misschien nog steeds niet. Ik besluit om de gok te nemen.

Om 21.00 uur een klein blokje om gereden met een inmiddels bijna volle auto. Het gaat goed. Ik voel of hoor niets aanlopen. De auto is overigens ook maar een paar cm doorgezakt door het gewicht. De volgende dag zal blijken dat ook bij flinke hobbelwegen er geen enkele keer sprake is van verontrustende bijgeluiden in de richting van de achterwielen. Alles blijkt prima te passen, zonder aan te lopen. Een behoorlijke opluchting. Ook het comfort valt absoluut niet tegen. Mijn Vectra GTS was vanwege een schroefset aan de vooras een stuk stugger (Achter was de originele vering).

Na 10 dagen in Dramalj reizen we met een volgeladen auto verder naar Zadar (Foto: Aan de Adriatische kustweg E65).

Gedurende 3 weken rijd ik ca 4300km met de auto door Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië, zonder problemen.

Meer foto’s vindt je hier: https://www.flickr.com/photos/nitroburner2/albums/72157666706579567

 

Opel Astra Sports Tourer 2018
1.4 Turbo, 150Pk
Color: Rouge Brown Metallic
Eibach lowering springs
19″ Matte black Proline PXE 8.5J ET35  5×105
Fulda Sportscontrol 2, size 235/35 R19

 

 

Cars